Poniżej prezentujemy 1 z 3 scenariusze wykorzystania kart w 3 różnych sytuacjach:
- praca samodzielna pogłębiająca naszą samoświadomość emocjonalną
- praca w sytuacji konfliktowej z drugą osobą
- gra towarzyska rozwijająca empatię i relacje
Instrukcja I – praca samodzielna (4 kroki)
Przygotowanie:
- Kartkę i coś do pisania
- Karty Empatify
Poniższa instrukcja opisuje 4 kroki (w oparciu o 4 kroki NVC), które mają na celu doprowadzenie Cię do jasności umysłu, głębszego zrozumienia sytuacji i osiągnięcia stanu empatii. 4 krok jest określeniem działania, które sprawi, że Twoje potrzeby będą zaspokojone lub przynajmniej uwzględnione.
Jeżeli na którymś kroku masz trudność z przejściem dalej, cofnij się do poprzedniego kroku i sprawdź czy możesz coś w nim zmienić, by precyzyjniej oddać to co jest najważniejsze w tej sytuacji.
INSTRUKCJA:
KROK 1
Zapisz na kartce pierwszy krok: co się stało?
Odpowiedz na to pytanie, opisując dowolną sytuację, którą chcesz emocjonalnie zrozumieć.
UWAGA: skup się na faktach, postaraj się nie pisać co o tym myślisz (powstrzymaj się od osądów, ocen, krytyki itp.). Pomocna może być analogia do tego co mogłaby uchwycić kamera, czyli do obrazu i dźwięku np. kamera może uchwycić, że ktoś krzyczy ,,Nigdy mnie nie słuchasz!” i wymachuje rękami, ale nie zobaczy, że ta osoba jest: ,,uprzedzona do tego co zrobiliśmy”, ,,nigdy nie widzi tego ile dla niej robię”, ,,nie powinien tak mówić przy innych” itp.
KROK 2
Zapisz co w związku z tym czujesz?
Korzystając z Kart Empatify (lub listy uczuć i potrzeb), wypisz wszystkie uczucia, które czujesz w związku z tą sytuacją.
UWAGA: istotne jest by korzystać z takich narzędzi jak Karty Empatify, by w naszej praktyce nie wkradły się tzw. uczucia rzekome, które utrudniają kontakt i dojście do porozumienia z innymi.
KROK 3
Zapisz o jakich potrzebach informują Cię uczucia?
Korzystając z Kart Empatify (lub listy uczuć i potrzeb), wypisz wszystkie potrzeby, które są niezaspokojone w związku z tą sytuacją, a na które wskazują Twoje uczucia.
UWAGA: istotne jest by korzystać z takich narzędzi jak Karty Empatify, by w naszej praktyce nie mylić uniwersalnych ludzkich potrzeb, z indywidualnymi strategiami, które wybieramy do ich zaspokajania.
Konflikty wynikają z naszych strategii i braku uwzględnienia naszych uniwersalnych potrzeb (zobacz potrzeby i strategie w empatycznej komunikacji). Nie możemy rozwiązać problemu z poziomu, na którym go stworzyliśmy.
KROK 4
Zapisz co w związku ze swoimi potrzebami chcesz teraz zrobić?
Korzystając ze świadomości swoich niezaspokojonych potrzeb, wypisz pomysły, które przychodzą Ci do głowy na działanie, które może przybliżyć Cię do zaspokojenia potrzeb. Spróbuj wykonać ten krok z otwartym umysłem, czyli z otwartością na nowe strategie, które nie będą ograniczały się do jednej osoby, rodzaju aktywności, miejsca czy czasu.
Uniwersalne potrzeby dają nam wskazówkę czego chcemy doświadczać, ale to jak osiągniemy ten stan jest ograniczone wyłącznie naszą wyobraźnią, sky is the limit.
UWAGA: jeżeli zdecydujesz się na zaangażowanie drugiej osoby w zaspokojenie Twoich potrzeb, uwzględnij również potrzeby innej osoby. Zachowaj elastyczność i otwartość na odmowę, ponieważ wszystkie potrzeby są tak samo ważne. Zamiast oceniać i krytykować odmowę możesz zastanowić się jakie uniwersalne potrzeby powstrzymują tę osobę od powiedzenia TAK! (skorzystaj z Kart Empatify by określić te potrzeby, możesz zrobić to zawczasu uwzględniając potencjalne potrzeby w swoim działaniu lub prośbie).