Najważniejszy film w Internecie na temat relacji, komunikacji i emocji. - Empatify

365 dni na zwrot produktu bez zadawania pytań!

Mail: kontakt@empatify.pl  |  Tel: 791 204 348 (infolinia czynna w godz. 12-15)

Chcesz o coś zapytać?

Mail: kontakt@empatify.pl
Tel: 791 204 348 (kontakt możliwy w godzinach 12-15)

Profile w mediach

Najważniejszy film w Internecie na temat relacji, komunikacji i emocji.

Jeśli zastanawiasz się, jak przekształcić trudne rozmowy w prawdziwe połączenie z drugim człowiekiem, ten warsztat może być właśnie dla Ciebie.

Dr Marshall Rosenberg, twórca metody Porozumienia Bez Przemocy, pokazuje krok po kroku, jak rozumieć siebie i innych bez manipulacji i poczucia winy.

Warsztat został podzielony na tematyczne fragmenty – możesz obejrzeć całość lub wybrać te części, które najbardziej Cię interesują:

  • 4 główne części (po 45 min.)
  • Każda zawiera 4-5 krótszych filmów (5-15 min.)

Zalecamy oglądać z notatnikiem w ręku.

Jeśli chcesz poćwiczyć tę metodę pod okiem doświadczonych trenerów, zapraszamy do naszej społeczności. Dwa razy w tygodniu ćwiczymy (online) empatyczne słuchanie oraz wyrażanie siebie, swoich potrzeb i granic.

W razie pytań napisz na kontakt@empatify.pl

Spis części filmu:

  1. Wyrażanie obserwacji i uczuć
    • Naturalne dawanie: wprowadzenie do porozumienia bez przemocy (2:29)
    • Język szakala i żyrafy: jak moralne oceny i odpowiedzialność wpływają na nasze relacje (19:19)
    • Oceny vs. obserwacje: jak rozpoznać i wyrażać niezaspokojone potrzeby (8:08)
    • Zauważanie żądań: jak wracać do empatii wobec siebie i innych (11:01)
  2. Wyrażanie potrzeb i próśb
    • Jak formułować prośby i odróżniać potrzeby od strategii (12:31)
    • Czym jest potrzeba miłości i jak jasno ją wyrażać (11:30)
    • Jak unikać manipulacji przez poczucie winy i wstyd (8:34)
    • Radzenie sobie z różnicami w stylu życia: potrzeby vs. strategie (10:52)
  3. Empatyczne słuchanie innych
    • Empatyczne słuchanie: jak usłyszeć potrzeby zamiast krytyki (10:37)
    • Słuchanie potrzeb za słowami: jak rozumieć głębsze komunikaty (10:57)
    • Rozwiązywanie konfliktów przez łączenie się na poziomie serca (16:02)
    • Uległość a autentyczność: budowanie relacji bez rezygnacji z siebie (9:39)
    • Rozwiązywanie konfliktów poprzez zrozumienie i empatię (5:22)
  4. Pytania i wyrażanie wdzięczności
    • Wewnętrzny nauczyciel: przekształcanie krytyki w zrozumienie (12:25)
    • Empatyczne przeprosiny: skupienie na uczuciach i potrzebach (11:08)
    • Jak budować empatię bez prób naprawiania innych (6:48)
    • Unikanie manipulacji w pochwałach i komplementach (12:15)

Naturalne dawanie: wprowadzenie do porozumienia bez przemocy

  • Wprowadzenie do metody Porozumienia Bez Przemocy (Nonviolent Communication).
  • Cel: ułatwienie naturalnego dawstwa i nawiązywania empatycznych połączeń.
  • Zdolność do empatycznej komunikacji jest wrodzona, ale zapomniana z powodu kulturowych wzorców.
  • Marshall Rosenberg przedstawia ideę naturalnego dawania i przyjmowania.
  • Przykład w formie piosenki ilustrującej radość z troski o innych.
  • Kluczowa wartość: komunikacja bez tworzenia długu emocjonalnego.

Język szakala i żyrafy: jak moralne oceny i odpowiedzialność wpływają na nasze relacje

Gra „Kto ma rację”:
– Wychowanie do oceniania w kategoriach dobra/zła, normalności/nienormalności.

Język szakala:

  • Opiera się na moralistycznych osądach i zaprzeczaniu odpowiedzialności za własne działania.
  • Przykład: używanie określeń jak „idiota” czy „psychopata” w celu zmiany zachowania innych.

Niebezpieczny język biurokratyczny:

  • Używany do unikania odpowiedzialności (np. „musiałem to zrobić, takie były rozkazy”).

Język żyrafy

  • Symbol empatycznej komunikacji i języka serca.
  • Skupia się na świadomym wyborze i odpowiedzialności za swoje działania.

Oceny vs. obserwacje: jak rozpoznać i wyrażać niezaspokojone potrzeby

Osądy i potrzeby:

  • Każdy osąd, że ktoś działa niewłaściwie, to tragiczna ekspresja niezaspokojonych potrzeb.

Obserwacja a ocena:

  • Kluczowe jest odróżnianie obserwacji (faktów) od ocen (interpretacji).
  • Przykład: zamiast powiedzieć „obwinia mnie”, użyć cytatu dosłownie odzwierciedlającego zachowanie.

Język żyrafy:

  • Umiejętność słyszenia krytyki jako prośby lub podziękowania, co pozwala uniknąć negatywnych reakcji.
  • Przyjęcie postawy, że krytyka to „prośba o uwagę na potrzeby”.


Zauważanie żądań: jak wracać do empatii wobec siebie i innych

Świadomość potrzeb:

  • Ocena działań powinna dotyczyć tego, czy zaspokajają potrzeby, a nie moralistycznego osądzania osób.
  • Potrzeby to wyraz życia i dążenie do jego pełni.

Rozpoznawanie uczuć:

  • Ważne jest jasne wyrażanie swoich uczuć w relacji do konkretnych działań innych osób.
  • Uczucia jak „złość” czy „lęk” są naturalne, ale interpretacje takie jak „czuję się odrzucony” są ocenami, a nie uczuciami.

Unikanie ocen i diagnoz:

  • Słowa takie jak „użyty”, „ignorowany”, „manipulowany” opisują interpretacje cudzych działań, a nie własne uczucia.
  • Wyrażanie uczuć w sposób oceniający, np. „Czuję, że mnie ignorujesz”, prowadzi do obronnej reakcji drugiej osoby.

Pozostawanie w sercu, nie w umyśle:

  • Po uczuciach należy skupić się na potrzebach, zamiast na osądach i interpretacjach.
  • Wyrażenie uczuć i potrzeb w sposób otwarty pomaga budować empatyczną relację.

Jak formułować prośby i odróżniać potrzeby od strategii

Odpowiedzialność za uczucia:

  • Nie obwiniamy innych za swoje uczucia (np. „Czuję się, bo ty…”).
  • Źródłem uczuć są niezaspokojone potrzeby, a nie działania innych osób.

Znaczenie uczuć:

  • Uczucia, takie jak gniew, depresja, poczucie winy czy wstyd, wskazują na brak połączenia z własnymi potrzebami.

Różnica między potrzebami a strategiami:

  • Potrzeby są uniwersalne i wspólne dla wszystkich ludzi.
  • Strategie to specyficzne sposoby na ich zaspokojenie, które różnią się kulturowo.

Model siły z ludźmi (power with):

  • Giraffe language (język empatii) zwiększa siłę współpracy, zachęcając innych do dawania z serca, a nie przez przymus czy nagrodę.

Formułowanie potrzeb:

  • Wyrażaj potrzeby bez odniesień do innych osób, np. „Potrzebuję zrozumienia” zamiast „Potrzebuję, żebyś mnie zrozumiał”.
  • Unikanie krytyki i żądań pozwala na naturalne wzbudzenie chęci do współpracy.

Czym jest potrzeba miłości i jak jasno ją wyrażać

Miłość jako potrzeba:

  • W języku empatycznym miłość nie jest uczuciem, lecz potrzebą.
  • Aby ją zaspokoić, należy jasno określić, jakie działania drugiej osoby mogłyby tę potrzebę spełnić.

Niejasne oczekiwania:

  • Wyrażenia typu „Chcę, abyś mnie kochał” bez konkretnego określenia działań prowadzą do frustracji w relacjach.
  • Ustalanie jasnych i konkretnych próśb jest kluczowe w relacjach międzyludzkich.

Unikanie działań motywowanych lękiem, wstydem lub poczuciem obowiązku:

  • Działania podejmowane pod wpływem negatywnych emocji są sprzeczne z ideą empatycznej komunikacji.

Przykład rozmowy „żyrafy” z „szakalem”:

  • Giraffe (język empatii) pyta o konkretne potrzeby i prośby w celu zaspokojenia potrzeby miłości.
  • Jackal (język ocen) często wyraża niejasne oczekiwania, np. „Chcę, abyś zgadywał, czego chcę”.

Problemy w związkach:

  • Brak jasności w definiowaniu potrzeb i próśb prowadzi do konfliktów i rozczarowań.

Jak unikać manipulacji przez poczucie winy i wstyd

Rozróżnienie prośby od żądania:

  • O tym, czy coś jest prośbą, decyduje nasza reakcja, gdy ktoś odmawia.
  • Użycie kary, winy lub manipulacji wskazuje, że była to żądanie, nie prośba.

Zaufanie w komunikacji:

  • Ludzie mogą nie ufać, że nasze prośby są szczere, jeśli w przeszłości używaliśmy przymusu.
  • Budowanie zaufania wymaga wyeliminowania kar i ocen w relacjach.

Wyrażanie swoich uczuć i potrzeb:

  • Zamiast diagnoz, takich jak „zawiodłeś mnie”, wyrażamy swoje uczucia (np. „Czuję się rozczarowany”) i potrzeby (np. „Potrzebuję wsparcia”).
  • Zawsze kończymy uczucie prośbą, np. „Czy możemy znaleźć sposób, by spędzić razem czas?”

Dogłębne dbanie o potrzeby obu stron:

  • Wspólne poszukiwanie rozwiązań, które uwzględniają potrzeby obu stron, wzmacnia relacje.
  • Szacunek dla odmowy drugiej osoby bez odbierania jej jako odrzucenia.

Radzenie sobie z różnicami w stylu życia: potrzeby vs. strategie

Empatyczna komunikacja:

  • Wyrażaj swoje uczucia i potrzeby bez osądzania ani żądań.
  • Budowanie zaufania wymaga unikania krytyki i manipulacji.

Radzenie sobie z różnymi reakcjami:

  • Konkretne opisywanie sytuacji, zamiast używania ocen takich jak „jesteś defensywny”.
  • Znalezienie sposobów na wspólne rozwiązania uwzględniające potrzeby obu stron.

Różnice w nawykach:

  • Konflikty „niechlujny vs. pedantyczny” pokazują znaczenie akceptacji różnych podejść.
  • Jasno określ, co oznacza „akceptacja” w praktyce.

Humor jako narzędzie:

  • Może pomóc w redukcji napięcia i spojrzeniu na konflikt z dystansem.

Empatyczne słuchanie: jak usłyszeć potrzeby zamiast krytyki

Empatyczne słuchanie:

  • Zamiast osądzać lub krytykować, należy wsłuchać się w uczucia i potrzeby, które kryją się za słowami drugiej osoby.

Reakcja na krytykę:

  • Odbieraj krytykę jako ukrytą prośbę i wyrażenie bólu, np. „Czy czujesz frustrację, bo potrzebujesz wsparcia?”

Skuteczna prośba:

  • Wyrażaj swoje uczucia i potrzeby w sposób, który zaprasza innych do współpracy bez presji czy manipulacji.

Powrót do naturalnej komunikacji:

  • Empatyczna komunikacja to nasz „pierwszy język”, który może zostać przywrócony poprzez praktykę i świadomość.

Budowanie relacji:

  • Głębokie zrozumienie potrzeb innych prowadzi do silniejszych i bardziej autentycznych relacji.

Słuchanie potrzeb za słowami: jak rozumieć głębsze komunikaty

Empatyczne słuchanie:

  • Skupiaj się na uczuciach i potrzebach drugiej osoby, zamiast na krytyce czy osądach.
  • Nawet błędne odczytanie potrzeb pokazuje zaangażowanie i troskę, co buduje relacje.

Reakcja na krytykę:

  • W krytyce szukaj ukrytej prośby, np. „Czy czujesz frustrację, bo potrzebujesz więcej wsparcia?”
  • Odpowiedź w duchu empatii zmniejsza napięcie i otwiera drogę do dialogu.

Autentyczność i odwaga:

  • Z empatycznym podejściem możemy wyrażać swoje potrzeby i uczucia bez obawy o reakcję innych.
  • Kontrolujemy swoje nastawienie, a nie zachowania innych.

Budowanie zaufania:

  • Skupienie na potrzebach zamiast na wygrywaniu argumentów wzmacnia relacje.

Rozwiązywanie konfliktów:

  • Próba zrozumienia potrzeb drugiej strony prowadzi do efektywniejszego rozwiązywania sporów.

Rozwiązywanie konfliktów przez łączenie się na poziomie serca

Empatyczne słuchanie w konflikcie:

  • Nie słyszeć oskarżeń ani osądów, lecz uczucia i potrzeby wyrażane przez drugą osobę.
  • Unikanie reakcji obronnych i skupienie na głębszym zrozumieniu.

Rola empatii:

  • Konflikt można rozwiązać, gdy obie strony spotkają się na poziomie serca.
  • Zanim zaczniemy rozmawiać o rozwiązaniach (strategiach), trzeba zrozumieć wzajemne uczucia i potrzeby.

Zrozumienie potrzeb drugiej strony:

  • Przykład: osoba wyraża frustrację o bałagan, lecz prawdziwa potrzeba to „poczucie, że jej potrzeby są ważne”.
  • Wyrażenie empatii, np.: „Czy czujesz się zraniona, bo potrzebujesz, by twoje potrzeby były zauważone?”

Unikanie szybkich reakcji:

  • Często w relacjach reagujemy emocjonalnie, zanim głęboko zrozumiemy drugą stronę.
  • Empatia wymaga cierpliwości i pełnego wysłuchania bólu drugiej osoby.

Rozwiązywanie długotrwałego bólu:

  • Niezaspokojone potrzeby mogą sięgać daleko w przeszłość, np. z dzieciństwa, co wymaga czasu i troski, by je zrozumieć i uzdrowić.

Uległość a autentyczność: budowanie relacji bez rezygnacji z siebie

Rozwiązywanie konfliktów:

  • Przykład pracy z dwoma plemionami w Nigerii pokazuje, że komunikacja oparta na potrzebach może zatrzymać przemoc.
  • Kluczowe jest wyrażenie potrzeb i ich wzajemne usłyszenie, co tworzy przestrzeń do porozumienia.

Unikanie kompromisów:

  • W języku empatii kompromisy nie są konieczne. Możliwe jest znalezienie rozwiązań, które uwzględniają potrzeby wszystkich.
  • Działania wynikające z uległości powodują problemy i prowadzą do napięć w relacjach.

Znaczenie empatii:

  • Empatia pozwala na dotarcie do serca konfliktu, usunięcie oskarżeń i osądów, co umożliwia znalezienie rozwiązań.
  • Rozmowa na poziomie potrzeb zatrzymuje eskalację konfliktu.

Ćwiczenie rozwijające świadomość potrzeb:

  • Sporządź listy „szakalowych” komunikatów:
    1. Jak mówisz do siebie, gdy popełniasz błąd.
    2. Jak oceniasz innych, gdy jesteś zły.
    3. Jakie słowa wywołują w tobie defensywność lub agresję.

Moc komunikacji potrzeb:

  • Konflikty mogą być rozwiązane bez walki o władzę, gdy ludzie skupiają się na zrozumieniu potrzeb zamiast na krytyce i żądaniach.

Rozwiązywanie konfliktów poprzez zrozumienie i empatię

Oddzielenie siebie od sytuacji:

  • W komunikacji empatycznej warto opisywać uczucia i potrzeby drugiej osoby bez włączania w to siebie.
  • Przykład: „Czy czujesz strach i potrzebujesz ochrony w tej sytuacji?” zamiast „Czy boisz się, że moje działania zaszkodzą?”.

Empatyczne słuchanie:

  • Kluczowe jest rozpoznawanie uczuć i potrzeb drugiej osoby, nawet gdy nie są one wyrażone wprost.
  • Empatię można stosować na głos lub w ciszy, w zależności od kontekstu.

Rozwiązywanie konfliktów:

  • Przykład konfliktu w związku:
    • Żona chciała zarządzać finansami, ale mąż obawiał się ponownego zadłużenia.
    • Po wysłuchaniu potrzeb obu stron (ochrona rodziny i chęć nauki), uzgodnili okres próbny z nadzorem męża.
  • Konflikt został rozwiązany w 7 minut, mimo że trwał 39 lat, dzięki empatii i wyjściu poza obrazy „wroga”.

Unikanie kompromisów:

  • Gdy ludzie czują, że ich potrzeby są ważne i zrozumiane, możliwe jest znalezienie rozwiązania, które spełnia potrzeby wszystkich.

Kiedy potrzeba mediacji:

  • Jeśli obie strony nie potrafią słuchać się nawzajem, pomocny może być mediator, który zapewni każdej stronie empatię.

Wewnętrzny nauczyciel: przekształcanie krytyki w zrozumienie

Wewnętrzny nauczyciel:

  • Nasz wewnętrzny głos często pochodzi z „szakalowej akademii” i osądza nas w sposób brutalny, np. „Jestem złą osobą”.
  • Celem jest transformacja tego głosu na język żyrafy, który skupia się na niezaspokojonych potrzebach, a nie na osądach.

Giraffe mourning (żałoba żyrafy):

  • Polega na uświadomieniu sobie potrzeb, które nie zostały spełnione w sytuacji, w której postąpiliśmy w sposób, którego żałujemy.
  • Przykład: Zamiast „Jestem złą osobą” – „Moja potrzeba szacunku i zrozumienia dla drugiej osoby nie została spełniona”.

Efektywne przepraszanie:

  • Przeprosiny wynikające z poczucia winy („Zrobiłem coś złego”) są destrukcyjne zarówno dla nas, jak i dla relacji.
  • Przepraszanie w duchu empatii opiera się na świadomości własnych potrzeb i ich komunikacji, np. „Chciałbym naprawić naszą relację i okazać większy szacunek”.

Transformacja osądów w potrzeby:

  • Każdy osąd, zarówno wobec siebie, jak i innych, wyraża niezaspokojoną potrzebę.
  • Zamiast „Jestem beznadziejny”, warto zapytać: „Jaką potrzebę mój wewnętrzny głos próbuje mi wskazać?”

Nauka poprzez empatię:

  • Wewnętrzny dialog oparty na empatii wspiera rozwój i zmianę bez samokrytycyzmu.

Empatyczne przeprosiny: skupienie na uczuciach i potrzebach

Empatyczne przeprosiny:

  • Zamiast mówić „Przepraszam, zrobiłem coś złego”, warto wyrazić smutek związany z brakiem spełnienia własnych potrzeb.
  • Przykład: „Czuję smutek, bo chciałbym bardziej uwzględnić twoje potrzeby”.
  • Nie chodzi o obwinianie siebie, ale o świadomość własnych działań i ich skutków.

Zmiana myślenia o błędach:

  • Brak oceny siebie jako „złego” – to, co się wydarzyło, było niezgodne z naszymi potrzebami, ale nie „złe”.
  • Przeprosiny wynikające z poczucia winy są powierzchowne; lepiej skupić się na prawdziwych emocjach i potrzebach.

Uniknięcie niemożliwych oczekiwań:

  • W relacjach, zamiast mówić: „Chcę, żebyś była szczęśliwa”, lepiej zaproponować konkretne działania, które mogą prowadzić do tego szczęścia.
  • Oczekiwania emocji od drugiej osoby, bez wskazania konkretnych kroków, tworzą presję i frustrację.

Rozwiązywanie konfliktów w relacjach:

  • Empatia dla emocji i potrzeb drugiej osoby (np. „Rozumiem, że chcesz mi pomóc w planach, bo troszczysz się o mnie”) pomaga złagodzić napięcia.
  • Zaczynanie rozmowy od zrozumienia intencji drugiej osoby jest kluczem do zmiany jej zachowania.

Radzenie sobie z lękiem przed reakcją:

  • Jeśli obawiamy się, że nasze słowa pogorszą sytuację, empatyczne podejście i zrozumienie potrzeb pozwala na bardziej efektywną komunikację.

Jak budować empatię bez prób naprawiania innych

Empatia jako obecność:

  • Empatia to bycie obecnym przy emocjach drugiej osoby bez prób ich naprawiania.
  • Poradnictwo lub rady mogą blokować energię i utrudniać głębokie połączenie.

Nieodpowiedzialność za emocje innych:

  • Inni ludzie mogą być bodźcem naszych emocji, ale nie ich przyczyną.
  • Przykład: osoby z podobnymi doświadczeniami (np. traumy) reagują odmiennie, zależnie od tego, jak interpretują sytuację.

Unikanie „oper mydlanych” w rozmowach:

  • Jeśli ktoś ciągle mówi o przeszłości, warto przenieść rozmowę na to, co czuje teraz, np.: „Czy teraz czujesz ból, bo twoja potrzeba szacunku nie została spełniona?”.
  • Leczenie emocjonalne następuje, gdy skupiamy się na tym, co żywe w danym momencie, a nie na powtarzaniu przeszłych wydarzeń.

Przykład ekstremalnej traumy:

  • Kobieta z Rwandy, która przeżyła ludobójstwo, ilustruje, że emocje wynikające z traumy są różne i zależą od sposobu interpretacji sytuacji.
  • Jedni odczuwają wściekłość, inni smutek, jeszcze inni głęboki żal – bodziec jest ten sam, ale reakcje różne.

Leczenie poprzez połączenie:

  • Głębokie uzdrowienie następuje, gdy jesteśmy w stanie autentycznie połączyć się z emocjami i potrzebami drugiej osoby.

Unikanie manipulacji w pochwałach i komplementach

Celebracja życia:

  • Porozumienie Bez Przemocy to nie tylko rozwiązywanie konfliktów, ale także umiejętność świętowania i doceniania życia.
  • Wdzięczność to paliwo, które pomaga utrzymać empatyczne podejście w trudnym świecie.

Wdzięczność w języku żyrafy:

  • Wyrażaj wdzięczność poprzez obserwację, uczucie i potrzebę, np.: „Dziękuję za twoje wsparcie, czuję się doceniony, bo spełnia to moją potrzebę bycia zauważonym”.
  • Ważne, aby wdzięczność pochodziła z serca, a nie była formą manipulacji.

Unikanie pochwał i nagród:

  • Pochwały typu „Jesteś dobrą osobą” czy „Świetnie to zrobiłeś” są osądem i wzmacniają ideę, że istnieją osoby „złe” lub „niewystarczające”.
  • Nagrody i komplementy jako narzędzia wzmacniania zachowań dehumanizują relacje i niszczą prawdziwą wdzięczność.

Problematyka „zasługiwania”:

  • Koncepcja „zasługiwania” (np. „zasługujesz na pochwałę”) wspiera systemy oparte na rywalizacji i hierarchii, co prowadzi do destrukcyjnych zachowań społecznych.
  • Zamiast oceniać, skup się na autentycznym uznaniu działań, które przyczyniły się do twojego dobrostanu.

Piękno autentycznej wdzięczności:

  • Wdzięczność wyrażana w sposób szczery wzmacnia relacje i buduje głębsze połączenia między ludźmi.

Co dalej?

Dołącz do społeczności pasjonatów Porozumienia Bez Przemocy, którzy inspirują i wspierają się wzajemnie w tworzeniu świata pełnego empatii, harmonii i pokoju.

Jeśli chcesz rozwijać Empatyczną Komunikację pod okiem specjalistów, to zapraszamy do naszej społeczności – żeby dołączyć wystarczy nabyć dowolny produkt w sklepie. Nasze narzędzia zostały oparte na pracy dr Marshalla Rosenberga i jest spójna z jego metodologią.

W razie pytań o warstwę teoretyczną napisz do nas na kontakt@empatify.pl lub zadaj pytanie na naszej otwartej grupie Empatyczna Komunikacja.




Filmy z polskimi napisami udostępnione dzięki uprzejmości i zgodzie Łukasza Bielińskiego (YouTube @EmpatiaTV)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *